Потребителски вход

Автор: rumyeah Категория: Туризъм
Прочетен: 5526 Коментари: 0 Гласове:

Последна промяна: 16.04.2018 14:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Мухата ми влезе в главата преди месец, когато видях, че в планината мога да си помагам с gps-а на телефона - и така да поемам към нови места :) Благословени да са всички, които пълнят сайта http://bgmountains.org ! Логично беше, след като качихме Издремец, да се размечтая за първенеца на отсрещната Понор планина - вр. Сърбеница. Особено окуражаващ и вдъхновяващ бе този постинг, чийто маршрут реших да следвам отчасти. Разбира се, немалко влияние ми оказаха и славословията на блогъра Коста за тази планина!
И сега си намерих компания - тръгнахме седмина с влака за Бов в прекрасното неделно утро на 7 юни, 2015 г. На гарата пихме кафета и потеглихме почти в 10 ч. - по шосето към с. Скакля и после по известната Вазова пътека покрай водопада Бовска Скакля
Част от дружината на панорамната площадка преди водопада:

Под водопада:

Преди две седмици бях по същата екопътека, затова сега не снимах много. Прибавям за пълнота два кадъра оттогава: поглед над водопада, с дъгата...

...и поглед към село Скакля и върховете на Софийска планина отсреща (отляво надясно: Гарванът, Яворец, Колибището и крайчето на "нашия" Издремец зад него):

Към 12 ч. бяхме на центъра на Заселе, където седнахме на по бира и сандвич в двора на най-близкото заведение. Там трима решиха да поостанат и да си тръгват по-рано, а ние четиримата (с Таня, Сашо и Мария) към 12:40 ч. поехме бодро по шосето към с. Зимевица.
След 20 минути вляво видяхме симпатично езерце, подходящо за пикник:

Времето бе чудничко - слънцето грееше ярко, но имаше лек ветрец за разхлаждане. С нетърпение попивахме новите гледки от Понор планина...

Наближавайки село Зимевица, вляво пред нас се показа рамото на "нашия" връх:

След 50 минути (от центъра на Заселе) стигнахме до табелата, указваща, че за върха трябва да се отбием по черен път вляво:

Тук картата от телефона леко ме подведе, та не минахме по пътя, а малко под него, но хванали посоката, заизкачвахме поляните над селото. Пред нас вдясно ясно се виждаше долът, по който най-бързо се достига чупката в скалните венци вляво от върха.
Поглед назад към Зимевица и платото на север:

Нагоре долът се стеснява, в средата му има поточе, обрасло с буйна растителност. Ние катерехме полека, оставяйки поточето вдясно:

Малко преди края пресякохме и горския пояс - докато над главите ни се показаха скалните венци:

Последни метри в дола:

След час и 15 минути геройско лазене (от шосето насам), стъпихме на ръба на билото - поглед към село Зимевица над скалните венци:

Скалните чупки ни омайваха в продължение на половин час, докато преодолявахме полегатия участък до върха (вдясно от "нашия" дол)....

Горе изобилстваше и от диви цветя...

Но най-ефектни бяха скалните процепи под краката ни!

Отново поглед към село Зимевица:

Върхът е близо :)

Скалите зад нас...

Имам слабост към тези обитатели на върховете :)

Още един пленителен скален процеп!

Моята компания на връх Сърбеница (1481 м.):

Ето ме и мен (с Мария) на върха:

Беше станало 15:15 ч. и тъй като не знаех колко време ще ни отнеме останалия път, останахме на върха половин час, което ни се стори много малко! Поседнахме на завет, а пред нас на юг бе малкият живописен понор, който местните май наричат "тиганя":

Гледките от върха във всички посоки бяха невероятни! На северозапад - връх Ком:

На североизток - Врачанският балкан:

На изток, зад големия понор на билото (в който пасеше стадо коне), надничаха връх Издремец (вляво), вр. Козница зад него, после вр. Чукава и най-вдйсно в далечината - Мургаш:

В 15:45 ч. поехме с неохота на юг - последен поглед към връх Сърбеница:

Билото бе мамещо зелено, тук-там с тревисти възвишения - може би върхове, може би бабуни - тепърва ми предстои да ги опозная :)

След 20 минути стъпихме на основния билен път, по който продължихме на изток. Той слиза полека надолу, минавайки между върховете Була и Драгоданица.

След 55 мин. слязохме на разклона и завихме наляво, обратно към село Заселе. Надясно вече знам, че се отива към Каишовия превал, а направо може би се слиза към Церово...

Още един поглед към Врачанския балкан, който цял ден ми привличаше обектива...

Минахме под върховете Була и Драгоданица (кръстен от мен "Пънкаря" - по-долу ми е в контражур):

И отново село Заселе - под нас:

И един последен поглед към върховете на Софийската планина от другата страна на Искъра (оттук се вижда скалният венец на Яворец, под който минава пътят от село Бов за Тръстеная, а Издремец не е полузакрит от Колибището...):

Изключително доволни от всичко видяно и от големия си късмет с времето, в 18 ч. приключихме с ходенето за деня. Тъй като си бяхме оставили резервно време, последния един час употребихме за напитки и разпускане в центъра на Заселе, докато дойде автобусът за Своге, а после се прибрахме с влакче до София.